Het fraudeverhaal van oprichter Nick: “We hadden toevallig net een rekening geopend.”

Het fraudeverhaal van oprichter Nick: “We hadden toevallig net een rekening geopend.”

Online fraude kan écht iedereen overkomen, ook onze eigen Nick. Nou ja, hij had het op tijd in de gaten, maar dit was wel een vorm van oplichting waar zelfs hij van onder de indruk was. Daarom delen we graag Nicks fraudeverhaal.

“Ze vroegen niet om een wachtwoord ofzo.”

Nick: “We hadden net een rekening geopend bij Knab en kort daarna kreeg ik een mail om gegevens aan te vullen. Ze vroegen niet om een wachtwoord ofzo, maar om je naam, telefoonnummer en “ter verificatie” het rekeningnummer zelf.”

Doordat het op het eerste oog onschuldig leek (je hebt uiteindelijk niet veel aan alleen een rekeningnummer), werd Nicks aandacht getriggerd. Hij vulde het formulier meerdere keren in, in de hoop dat er contact met hem werd opgenomen. 

“Je bent natuurlijk je geld kwijt als je dat doet.”

Het duurde niet lang voordat Nick het telefoontje kreeg. Er werd gebeld met het “echte” nummer van de bank (dit heet ‘spoofing’) en de naam van degene aan de andere kant van de lijn was de naam van een echte bankmedewerker. Zelfs als je het zou checken, zou het echt lijken. 

Nick deed net alsof zijn neus bloedde, om het hele verhaal van de oplichter aan te horen. “Er werd een verhaal opgehangen dat er een nieuwe pinpas was aangevraagd in Amsterdam en dat oplichters waarschijnlijk mijn geld zouden opnemen,” legt Nick uit. “Om je te “beschermen”, biedt “de bank” aan om een veilige kluisrekening te openen en daar je geld naartoe te storten zodat de oplichters er niet bij kunnen. Je bent natuurlijk je geld kwijt als je dat doet.”

Nadat de oplichter doorhad dat Nick wel bekend is met online fraude, gaf deze ironisch genoeg aan dat hij een goede stem had om zélf dit soort telefoontjes te plegen. Overbodig om te zeggen, maar dat aanbod heeft Nick toch maar afgeslagen ;-). 

Hoe herken en voorkom je deze manier van fraude? 

“De Fraude Scanner had dit kunnen voorkomen, doordat deze gelijk een waarschuwing had gegeven bij de link in de mail om mijn gegevens aan te vullen,” vertelt Nick. “Maar daarnaast moet je ook áltijd alert zijn wanneer je bank vraagt geld over te maken en aangeven dat je dan eerst ophangt en zelf wel even contact met ze opneemt. De meeste oplichters worden daar niet zo blij van en bieden dan weerstand.”

Andere tips:

  • Klik nooit op een link in een sms-bericht van je bank, zelfs niet als het nummer overeenkomt. Ook dan: neem zelf contact met ze op als je twijfelt.
  • Ben je toch de dupe geworden van deze vorm van online fraude? Bel direct je bank en volg hun aanwijzingen, doe ook aangifte bij de politie. Doordat je zelf het geld hebt overgeboekt, is de bank niet verplicht om het bedrag te vergoeden. Wel wordt er vaak uit coulance een bedrag vergoed, mits je contact hebt opgenomen, aangifte hebt gedaan en dit de eerste keer is.