Paul: “Het enge was: het ging om een reactie op een bericht dat ik zelf naar Booking.com gestuurd heb” 

Paul: “Het enge was: het ging om een reactie op een bericht dat ik zelf naar Booking.com gestuurd heb” 

Dat cybercriminelen zich vaak voordoen als andere organisaties en zo je gegevens willen aftroggelen, wordt steeds bekender. Als je een mailtje krijgt van DHL dat je pakketje klaarligt, terwijl je helemaal geen pakketje besteld hebt, is de delete-knop snel gevonden. Maar wat als je een reactie krijgt op een bericht dat je zélf gestuurd hebt vanuit een grote organisatie? Het gebeurde Paul toen hij een bericht stuurde naar Booking.com.

“Ik stelde de vraag via de website van Booking.com zelf en kreeg toen ook binnen enkele ogenblikken reactie.” 

Paul ging een week op wintersport met zijn gezin en had het hotel via Booking.com geboekt. Voor zijn 3-jarige dochter moest een ledikantje geregeld worden, dus diende Paul een verzoek in bij de eigenaar.

“Ik stelde de vraag via de website van Booking.com zelf en kreeg toen ook binnen enkele ogenblikken reactie,” legt Paul uit. “De eigenaar ging het regelen, maar kort daarna kreeg ik nóg een bericht dat er iets mis was met mijn reservering en dat ik mijn creditcard moest verifiëren.” 

“Gelukkig kreeg ik gelijk een melding van de Fraude Scanner.”

Paul: “Omdat ik nieuwsgierig was of de Fraude Scanner dit op zou pikken, klikte ik op de link. Gelukkig kreeg ik gelijk een melding.” 

Het verontrustende aan Pauls verhaal is dat je verwacht dat de omgeving van Booking.com veilig is en dat het ook niet onlogisch is dat je je betaalgegevens moet controleren. Helemaal als je de boeking lange tijd geleden hebt gedaan.

Hoe kun je dit voorkomen?

Als Paul de Fraude Scanner niet op zijn telefoon had staan, was dit fraudeverhaal misschien heel anders afgelopen. Download de Fraude Scanner als app of extensie. En, mocht je geen melding krijgen maar het nog niet vertrouwen: bel Booking.com zelf.